5.2

1: Vad är molekylformeln för vatten?
H2O
2:Vid vilken temperatur är vatten tyngst?
4+ grader
3:Varför flyter is och vad har det för betydelse för livet på jorden?
För att densiteten är lägre än för vatten. Det gör att sjöarna inte blir bottenfrusna,då kan inte fiskar leva.
4: Vad menas med ytspänning och hur märker vi av den?
Det är vattnets ytspänning som håller ihop vattnet. Om en kran står och droppar så samlas det mer och mer vatten vid kranens öppning.Det är ytspänningen som håller ihop vattnet.
5: Förklara vad som menas med vattnets värmekapacitet.
Vattnets förmåga att hålla värmen. Om något har hög värmekapacitet betyder det är det tar längre tid att värma vattnet och kyla vattnet.
6:Berätta hur vatten kommer upp från djupt i marken till växternas blad.
Kapillärkraften gör att vattnet klättrar upp genom sprickorna till växternas rötter. Kapillärkraften gör också att vattnet kan klättra upp genom de tunna rören i växternas stam och blad

5.4

1: Vad är ytvatten?
Vatten i/från sjöar.
2:Vilka är de fyra stegen när man renas ytvatten?
Grovfiltrering,flockning,filtrering genom sand & bakteriedödande medel.
3: Vilka är de tre stegen i avloppsrening?
Mekanisk rening, biologisk rening & kemisk rening
4: Varför renar vi vattnet innan vi använder det?
För att vi ska ta bort bakterier och partiklar från vattnet.
5: Varför renar vi det efter det att vi använt det?
Så att det inte släpper ut smutsigt vatten i sjöarna.
6: Berätta mer utförligt om vad som händer vid de olika stegen i ett vattenverk och ett reningsverk
Grovfiltering ä när man tar bort alla stora sopor som t ex petflasker och andra stora saker.
Flockning gör man efter och då släpper man ett gelektigt ämne som gör att partiklarna fasnar i den och sjunker till botten.
Sedan filterar man vattnet genom tjocka lager sand.
Till sist häller man i ett bakteriedödande medel i vattnet. Det innerhåller ofta klor eeller föreningar med kloratomer.

5.3

1: Vad kallas det när vätska blir till gas utan att det kokar?
Avdunstar
2: Hur ser vattenånga ut?
Den är osynlig.
3:Förklara hur vatten kan avdunsta fast temperaturen är under kokpunkten
Det är värmerörelserna i molekylerna. Slumpen gör att en del molekyler för högre fast än andra och drar sig loss och blir till ånga.
4: Berätta om de olika delarna i vattnets kretslopp
Först avdunstar vattnet sen kondenserar vattnet till moln. Molnet stiger och det bilr regn&snö. Sedan rinner vattnet tillbaka till haven.
5: Varför kan du inte dricka samma vattenmolekyler som en dinosauire har druckit?
För att vattenmolekylerna ständigt byggs om genom olika kemsika reaktioner.

5.1

1:Ungerfär hur stor del av din kropp är vatten?
67%
2:Hur mycket vatten gör varje person i Sverige av med varje dag?
200 liter
3: Berätta hur jordens vatten fördelas mellan saltvatten,is och flytande sötvatten.
Saltvatten: 97,3%
Sötvatten: 2,7%
Is: 2,1%
4: Beskriv vattnets betydelse för några olika slags transporter.
Det behövs för att båtar ska kunna åka. För att golfströmmen ska kunna transportera värme och för att blodet i kroppen ska kunna transportera syre och näringsämnen.
5: PÅ vilka sätt tror du männsikors liv skulle se annurlunda ut om 90% av jordytan vore land och det bara fanns några mycket små hav?
Man skulle inte kunna förflytta sig med mig, Det skulle bli jätta varmt och inte lika blåsigt. Golfströmmen skulle inte fungera lika flitigt. Det skulle inte finnas lika mycket mat(fisk).

Labb 3. 29 April (Elinor,Emma&Sabina)

Material: bägare,tändstickor,skål, ljus och kalkvatten.

Hypotes: Vi tror att ljuset slocknar och att vattnet kondeserar till ånga.

Utförande: Vi tänder ett ljus och lägger den i en skål med kalkvatten. Vi sätter bägaren över.

Resultat: Först är det bara kalkvatten runt bägaren, sedan sjunger allt vatten och det blir jämnt med vatten i bägaren och i skålen. Det blir grumligt.

Slutsats: Koldioxid grumlar kalkvatten. Förbränningen bildar koldioxid.

Labb 2 29 April (Elinor,Emma&Sabina)

Material: Bägare, vatten, BTB och sugrör.

Hypotes:
Det blir surare.

Resultat: Det vart surt(gult).

Slutsats: Koldioxid är surt, och vi andas ut koldioxid, därför så blir vattnet surt.

LABB 29 April (Elinor,Emma&Sabina)


Hypotes: Vi tror att vattnet avdunstar när man blåser med sugröret.

Material: Bägare,kalkvatten och sugrör

Utförande: Vi blåser med ett sugrör i bägaren med kalkvatten.

Resultat: Kalkvattnet blir grumligt.

Slutsats: Om man vill ta reda på om det är kalkvatten eller vanligt vatten så kan man göra den här labborationen. Om det blir grumligt så är det alltså kalkvatten. Eller om man vill veta vilken gas man har så kan man blåsa med ett sugrör så ser man vilken gas det är.

RSS 2.0